Spar timer hver måned med en hurtig FAQ analyse – brug dette smarte trick
I dette blogindlæg lærer du hvordan du hurtigt kan identificere optimeringsmuligheder i dit indhold ved hjælp af ofte stillede spørgsmål (FAQ). Det er særligt nyttigt i en niche med nulsøgningssøgeord (zero search volume).
Det er her relevant at gentage min anbefalede proces til at arbejde i nicher med nulsøgningsvolumen på ikke-engelske sprog – og hvorfor FAQ’er er vigtige i den forbindelse.
Først viser jeg hvordan du skal tilgå søgeordsanalysen og bagefter viser jeg, hvor FAQ’en bliver ekstra vigtig.
Har du allerede 100% styr på hvordan du arbejder effektivt med nul søgevolumen, så hop direkte til den smarte FAQ bookmarklet.
Hvordan laver man søgeordsanalyse for ikke-engelske søgeord med nulsøgningssøgeord
For mine LinkedIn-forbindelser har jeg nævnt dette tidligere, men processen er denne:
- Lav en søgeordsanalyse på engelsk (husk at inkludere spørgsmål) – på grund af større søgevolumen end andre sprog
- Identificer og grupper mønstre i søgeordene efter hensigt
- Oversæt dette til dit respektive sprog, og opbyg dit framework* for søgeord uden søgevolumen
* = Et eksempel på et generisk framework kunne være:
- [produkt] pris
- [produkt] omkostninger
- [produkt] vs. [produkt 2]
- [konkurrent brand] vs. [dit brand]
- [konkurrent brand] alternativer
- [hvem, hvad, hvor, hvordan osv.] [niche termer]
Nu hvor vi har søgeordene, skal vi konvertere dem til fantastisk indhold – som også kan blive fundet på relaterede søgninger! Her er processen:
Sådan optimerer du til søgeord med nul-søgningsvolumen ved hjælp af FAQ-markup
Ofte stillede spørgsmål er nyttige for højrelevante søgeord med nul søgningsvolumen, da vi skal gøre alt, hvad vi kan for at udvide synligheden af vores indhold og udvide Googles forståelse af, hvad der kunne være relaterede sammenhænge. Processen i sin helhed vil være:
- Lav en søgeordsanalyse på engelsk – på grund af større søgevolumen end andre sprog
- Identificer og grupper mønstre i søgeordene efter hensigt
- Oversæt dette til dit respektive sprog, og opbyg din framework til nulsøgningssøgeord
- Opret indholdet og siderne ud fra søgeordene fra dit framework
- Sørg for, at disse nye sider benytter al relevant schema markup (FAQ, recipe, article, course, event osv.)
Markup af dit indhold ved hjælp af schema markup sikrer, at Google forstår konteksten for dit indhold bedst muligt.
Det betyder, at det øger chancerne for at blive vist for nabosøgninger som forslag under “Relaterede søgninger” eller “Folk spørger også om” – foruden måske at udløse et af de eftertragtede featured snippets for det primære søgeord.
FAQ markup er særligt nyttigt i denne sammenhæng, da det gør det muligt for os at sikre, at dit indhold besvarer de kendte spørgsmål eller de logiske opfølgningsspørgsmål (inspireret af dit framework), via “Relaterede søgninger” og ” Folk spørger også om”, hvor markup’en øger sandsynligheden for at dit indhold inddrages.
For at sikre at du bruger de mest relevante spørgsmål til FAQ, skal du have afdækket de relaterede spørgsmål, som dit website kunne være relevant for.
En god FAQ analyse er derfor en forudsætning, og her er, hvordan du hurtigt laver den.
Sæt skub i din FAQ analyse i Google Search Console ved hjælp af et dynamisk bogmærke (javascript bookmarklet)
Nedenfor vil jeg guide dig gennem, hvordan du hurtigt kan undersøge de mest interessante FAQ spørgsmål ved hjælp af enhver SEO’s yndlingsværktøj – Google Search Console i kombination med et særligt bogmærke.
- Træk først DETTE LINK til din bogmærkelinje i browseren for nem adgang
- Omdøb det nyligt tilføjede link/bogmærke til “GSC DA FAQ genvej”
- Besøg et hvilket som helst website i GSC og klik på dit bogmærke “GSC DA FAQ genvej”
- En ny fane åbner med alle (som jeg kunne komme i tanke om) danske spørgsmål
Bogmærket er en dynamisk genvej til web performance rapporten, der er sat til at gå 12 måneder tilbage og som benytter følgende regulære udtryk til queries/søgninger:
( |^)hvor( |$)|( |^)hvorfor( |$)|( |^)hvornår( |$)|( |^)kan( |$)|( |^)må( |$)|( |^)skal( |$)|( |^)vil( |$)|( |^)bør( |$)|( |^)hvordan( |$)|( |^)hvem( |$)|( |^)hvad( |$)|( |^)hvilket( |$)
Genvejen identificerer dynamisk den aktuelt besøgte ejendom i GSC og bruger ejendommen i kombination med den bogmærkede rapport.
Da jeg samtidigt også laver mange analyser af indhold på engelsk, har jeg også lavet et tilsvarende dynamisk bogmærke til de engelske spørgsmål. Find bogmærket herunder.
Træk denne GSC EN FAQ genvej til din bogmærkelinje for at tilføje den til din browser som et bogmærke der giver nem adgang til alle de engelske FAQ spørgsmål i Google Search Console.
Hvis du er mere teknisk anlagt, vil jeg selvfølgelig anbefale at bruge API’et til at udtrække et større datasæt fra GSC end du kan via interfacet.
Som altid er du velkommen til skrive – både hvis du er i tvivl om processen men også hvis du er i tvivl om den dynamiske genvej.